« powrót

Aktualności

  Szlakiem detali
Szlakiem detali
2016-10-13

Łódzkie kamienice zdobione są niezliczoną liczbą detali zwierzęcych, roślinnych i związanych z handlem. Od lat interesuje się nimi Maria Nowakowska.

 Dzięki stypendium prezydenta miasta i konkursowi „Młodzi w Łodzi – Mam pomysł na biznes” powstaną: przewodnik po łódzkich detalach oraz firma oferująca pamiątki nawiązujące do łódzkiej estetyki.

– Detalem architektonicznym zajmuję się od 2014 roku – mówi absolwentka filologii polskiej i kulturoznawstwa Uniwersytetu Łódzkiego. – Wszystko zaczęło się na Starym Polesiu, z którym jestem mocno związana. To bardzo piękne miejsce i postanowiłam przekonać o tym łodzian i turystów. Początkowo po prostu robiłam zdjęcia – wspomina Nowakowska i dodaje, że ma ich już blisko 20 tys.

Pod koniec ubiegłego roku Maria Nowakowska stworzyła questing – krzyżówkę podchodów z grą miejską, która będzie miała premierę 15 października na Zielonym Rynku w Łodzi. Jej autorka przedstawia się jako miłośniczka Łodzi. W mieście jest znana przede wszystkim z aktywności społecznej, za którą w 2015 roku dostała Punkt dla Łodzi w kategorii Ludzie oraz nagrodę „Gazety Społecznej” – „Miasto Ł.”. Nowakowska od 2014 roku jest związana z Centrum OPUS. W prywatnym czasie zajmuje się fotografią – w ubiegłym roku została zakwalifikowana do DEBUTS 2015, antologii prezentującej 55 najciekawszych wschodzących polskich fotografów.

Bogactwo detali

Mimo że na detale architektoniczne Maria Nowakowska zaczęła zwracać uwagę niewiele ponad dwa lata temu, mocno ją one wciągnęły. W 2014 roku z pomocą Stowarzyszenia Społecznie Zaangażowani wydała pierwszy folder ze szlakiem turystycznym prezentującym łódzkie detale zwierzęce na Starym Polesiu. Rok później powstał drugi folder – tym razem ze staropoleskimi kwiatami. Dzięki wsparciu miasta na jesieni wyda pierwszy przewodnik po detalach architektonicznych Łodzi. W ten sposób jego autorka chce promować Łódź i zachęcić mieszkańców oraz turystów do innego spojrzenia na łódzkie kamienice.

Maria Nowakowska opracowała już kilkanaście tras wycieczek szlakiem detali, którymi oprowadza łodzian i turystów. Są to trasy tematyczne poświęcone motywom zwierzęcym, roślinnym czy też nawiązujące do konkretnych postaci. Pomysłodawczyni zaprasza też do zwiedzania konkretnych dzielnic czy zabytkowych osiedli.

Teraz dopracowuje szczegóły książki, którą wyda Centrum REGIO, znane m.in. z przewodnika po podwórkach Piotrkowskiej czy filmowym dziedzictwie województwa łódzkiego.

Udział w konkursie „Młodzi w Łodzi – Mam pomysł na biznes” pozwoli Marii Nowakowskiej na otwarcie firmy, która będzie oferowała biżuterię, dodatki, ubrania i klasyczne gadżetów turystyczne (takie jak pocztówki czy magnesy).

Pomysł na biznes

Łódzki Detal – Aelements (skrót od Architectural Elements) zdobył aż dwie nagrody: Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz Uniwersytetu Łódzkiego. – Pomysł na wykorzystanie niszy rynkowej zrodził się przy okazji tworzenia w ramach stypendium przewodnika po Łodzi szlakami detali architektonicznych. Równolegle odbywał się konkurs dla początkujących przedsiębiorców „Młodzi w Łodzi”. Prezentacja pomysłu na wykorzystanie detali architektonicznych w marce modowej i turystycznej oraz biznesplan przekonały komisję konkursową – wspomina pomysłodawczyni, która obecnie jest na etapie rejestracji firmy.

Do pracy motywują ją zarówno otrzymane stypendium, jak i nagrody. Duże nadzieje wiąże też z możliwością współpracy z Łódzkim Centrum Wydarzeń i Biurem ds. Promocji Miasta. Dostrzega też jednak trudności, z jakimi musi się zmierzyć młody przedsiębiorca. – Pewnym utrudnieniem dla przedsiębiorców działających w obsłudze ruchu turystycznego są obostrzenia związane z parkiem kulturowym ulicy Piotrkowskiej. Z jednej strony rozumiem konieczność tych uregulowań, z drugiej mam nadzieję, że specjalne przypadki będą rozpatrywane indywidualnie – mówi Nowakowska.

Swoje produkty chce sprzedawać za pomocą rozstawionych w kluczowych punktach miasta turystycznych automatów vendingowych – to urządzenia, które znamy z zakupów batoników czy napojów na ulicach. Na Piotrkowskiej Nowakowska zamierza też otworzyć outdoorowy punkt sprzedaży.

Jednak nowej firmie wcale nie jest łatwo z ich lokowaniem. – Problemem dla młodego podmiotu o nieustalonej marce jest współpraca z dużymi inwestorami, np. wprowadzenie automatów vendingowych na teren dworca w Nowym Centrum Łodzi – mówi Maria Nowakowska.

Detal przyciąga

Założycielka firmy podkreśla, że zdecydowała się na promowanie łódzkich detali, bo to detal przykuwa uwagę. Plany ma odważne i dalekosiężne. – Moim celem jest utworzenie z Łódzkiego Detalu jednej z wiodących marek pamiątkarskich w Łodzi i rozszerzenie działalności firmy na inne miasta i samorządy (minimum 1 rocznie) – zakłada Maria Nowakowska. Marzy jej się, by w przyszłości jej firma stała się rozpoznawalną w Europie marką związaną z branżą pamiątkarską i turystyczną, opartą w całości na idei wykorzystania detalu architektonicznego jako nośnika znaczeń i wartości.

Na razie jednak rozwija produkty związane z Łodzią. Oferuje m.in. pocztówki i magnesy prezentujące łódzkie detale architektoniczne – np. kamienice przy ulicy Struga 2, zegar słoneczny w Parku Staromiejskim czy wybór z detali ze Śródmieścia i z Polesia. Oferowane przez Łódzki Detal pocztówki są też bohaterkami niekomercyjnej akcji postcrossingowej „Pochwal się Łodzią”, związanej z promocją Łodzi i jej dziedzictwa architektonicznego.

– W jej ramach nieodpłatnie udostępniam łodzianom i turystom pocztówki z łódzkimi detalami, które mogą wysłać do znajomych i rodziny – mówi pomysłodawczyni firmy i dodaje, że prowadzi też bezpłatne prelekcje, warsztaty i animacje o detalach, głównie dla młodzieży i seniorów.

Łódzki Detal w swojej ofercie ma także magnesy ceramiczne prezentujące sylwety ciekawych przykładów łódzkiej architektury. Firma będzie oferować też biżuterię prezentującą łódzkie detale (zdjęcia i grafiki): pierścionki, brosze, wisiorki, przypinki, bransolety, spinki do mankietów, spinki do włosów, kolczyki i klipsy.

Maria Nowakowska projektuje też koszulki, nerki i bluzy z detalami z łódzkich budynków. W przyszłości zamierza rozszerzyć swoją ofertę o eleganckie sukienki.

Wszystkie produkty oferowane przez Łódzki Detal są wytwarzane z ekologicznych surowców, u sprawdzonych podwykonawców o nieposzlakowanej opinii. Założycielka firmy stara się jak najwięcej rzeczy wytwarzać lokalnie: w Łodzi lub jej okolicach.

Jarosław Zaradkiewicz

« powrót