« powrót

Aktualności

  Środek Nowego Centrum Łodzi
Środek Nowego Centrum Łodzi
2017-04-11

Koniec minionego roku przyniósł otwarcie nowego dworca kolejowego Łódź Fabryczna. Nie jest to zwykły dworzec, ale jeden z czterech największych w Europie.

Koniec minionego roku przyniósł otwarcie nowego dworca kolejowego Łódź Fabryczna. Nie jest to zwykły dworzec, ale jeden z czterech największych w Europie. Może stać się również ciekawą atrakcją turystyczną. Każdy, kto pamięta tutejszy stary dworzec, może się mocno zdziwić.

Łódź Fabryczna to obecnie jeden z najnowocześniejszych dworców kolejowych na Starym Kontynencie. Jego nowy wizerunek powstał dzięki staraniom spółek Polskie Linie Kolejowe, PKP oraz miasta Łodzi. Całkowita wartość prac wyniosła blisko 1,8 mld zł i w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko partycypowała w nich Unia Europejska. Dofinansowanie części kolejowej wyniosło 95 proc. Część inwestycji realizowana przez miasto w ramach rewitalizacji Nowego Centrum Łodzi również uzyskała unijne wsparcie. Program rewitalizacji dotyczy śródmieścia określonego ulicami Narutowicza, Kopcińskiego, Tuwima i Piotrkowską.

Nowy rozkład, nowy dworzec

Nowy, trzypoziomowy dworzec Łódź Fabryczna przyjął pierwszych podróżnych 11 grudnia – wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy. Z nowej stacji odjeżdża średnio 100 pociągów na dobę, a w sezonie letnim będzie to nawet 130 składów PKP Intercity, spółki Przewozy Regionalne i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Obiekt zaopatrzony jest w system informacji głosowej i wizualnej. Obejmuje on megafony, ciekłokrystaliczne wyświetlacze LCD oraz tablice informacyjne z rozkładami jazdy i oznakowania kierunkowe. Wyraźną informację pasażerską gwarantuje 56 elektronicznych, podświetlanych tablic. Pasażerowie na dworcu korzystają z 14 wyświetlaczy, które na bieżąco podają informacje na temat odjazdów i przyjazdów pociągów. Na każdym poziomie płyną też do pasażerów informacje z głośników.

W trosce o pasażerów

Wygodną komunikację między trzema poziomami obiektu zapewniają 24 schody ruchome oraz 14 wind opisanych alfabetem Braille’a. Na każdym peronie umieszczono po dwie windy, schody ruchome, a także ułatwiające transport bagaży taśmy.

Na nową stację pasażerowie mogą dojechać komunikacją miejską lub samochodem (dostępnych jest blisko 1000 miejsc parkingowych), a dojścia do kas zapewniono z każdej strony. Średni czas przejścia od przystanków tramwajowych do obiektu zajmuje minutę.

Światło słoneczne, dzięki przeszklonym dachom dworca, dociera na umieszczone na drugim poziomie cztery perony, które znajdują się 16,5 m pod ziemią. Trzy z nich mają długość 400 m, a jeden 300 m.

Na poziomie pierwszym, 8 m pod ziemią, ulokowany jest dworzec kolejowy z poczekalnią i kasami. Cały obiekt oświetla 9 tys. energooszczędnych lamp. Do ich rozmieszczenia ułożono wewnątrz budynku 340 km kabli, czyli tyle, ile wynosi odległość z Łodzi do Gdańska.

Całkowita powierzchnia płyty w obszarze stacji i parkingu ma powierzchnię ok. 65 tys. mkw., co jest odpowiednikiem sześciu pełnowymiarowych boisk piłkarskich. Dworzec Łódź Fabryczna to nowoczesny obiekt, który ze względu na rozwiązania podziemne bywa często porównywany z dworcem Hauptbahnhof w Berlinie lub Dworcem Głównym w Wiedniu.

Futurystyczny wygląd

Elementy charakterystyczne nowego dworca to kamień, szkło i stal. W obiekcie dominują kolor grafitowy i motyw trójkątów na ścianach – znajdziemy je na szklanym dachu składającym się z 10 tys. trójkątnych paneli oraz w windach i znakowaniach klatek schodowych. Do nowoczesnej geometrii dworca, ale i do tradycji umieszczania w takich obiektach obrazów, nawiązują murale w dworcowych poczekalniach. Autorką czterech z nich jest związana z Łodzią Katarzyna Bogucka, piąty to praca Beaty Szczecińskiej.

Łodzianie pamiętający stary, zabytkowy budynek dworca Łódź Fabryczna odnajdą jego dawne fasady w zadaszonej części obiektu, przylegającej do nowego dworca autobusowego. Na podstawie wcześniej wykonanych odlewów zostały odtworzone historyczne, zewnętrzne fasady starego dworca zgodnie z wymogami konserwatora zabytków.

Ogromne wyzwanie

 

W ramach inwestycji trzeba było wywieźć blisko 2 mln m sześc. ziemi, a do budowy dworca wykorzystano ok. 750 tys. m sześc. betonu. To trzy razy więcej niż przy budowie Stadionu Narodowego w Warszawie. Grubość zewnętrznych ścian tunelu przekracza 1 m, natomiast płyty górnej sięga nawet 2,5 m. Na zbrojenia i konstrukcję zużyto około 100 tys. ton stali, a szklane elementy świetlików doświetlających dworzec mają powierzchnię 17 tys. mkw.

Dzień w dzień pracowało tu około tysiąca pracowników rozsianych po placu budowy o powierzchni 2 km kw. Te liczby dobitnie świadczą o skali i rozmachu przedsięwzięcia, które rozpoczęło się pod koniec 2011 roku. Zasadniczym jego celem były rewitalizacja oraz przekształcenie obszarów dworca Łódź Fabryczna i stworzenie multimodalnego węzła komunikacyjnego, który w przyszłości zostanie włączony do obsługi linii średnicowej. Zadaniem konsorcjum Torpol – Astaldi – PBDiM – Intercor była nie tylko realizacja nowego budynku dworca, ale również modernizacja torów kolejowych w kierunku Łodzi Widzew o długości ok. 2,5 km oraz wybudowanie tunelu dla ruchu dalekobieżnego, regionalnego i aglomeracyjnego o długości ok. 1700 m

Tunel przyszłości

Pod koniec minionego roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na budowę tunelu łączącego Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieńcem. – Dopiero te dwie inwestycje pokażą możliwości Łódzkiego Węzła Kolejowego na kolejowej mapie Polski – mówił tuż przed otwarciem nowego dworca Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Jego budowa pozwoli na całkowite włączenie Łodzi w krajową sieć połączeń kolejowych.

Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska uważa, że po wybudowaniu w mieście tunelu średnicowego łączącego wspomniane dworce Łódź ma szansę stać się głównym węzłem przesiadkowym w Polsce, jeśli chodzi o komunikację kolejową.

Inwestycja obejmuje m.in. budowę nowego połączenia kolejowego wraz z dwoma nowymi przystankami w tunelu: u zbiegu ulic Zielonej, Zachodniej i Kościuszki (przystanek Centrum) oraz u zbiegu ulic Ogrodowej, Karskiego i Drewnowskiej (przystanek Ogrodowa). Tunel, który łodzianie nazwali już małym metrem, będzie miał ponad 4 km. Część inwestycji będzie wykonywana metodą drążenia tarczą, która ma mieć 11 m średnicy, pozostała – metodą odkrywkową. W dużej części tory będą przebiegały na głębokości 30 m.

Jednak już teraz można odwiedzić Łódź, by poznać jej liczne atrakcje, a przy okazji skorzystać z najnowszego i najnowocześniejszego dworca kolejowego w Polsce.  

 

Jarosław Zaradkiewicz

« powrót