« powrót

Aktualności

  Sprostać wyzwaniom - ABB IT Challenge
Sprostać wyzwaniom - ABB IT Challenge
2017-09-06

W tym roku aż dwie drużyny z Politechniki Łódzkiej uzyskały wyróżnienie: HomU (I miejsce) i Nonsmokers (V miejsce).

W maju tego roku poznaliśmy finalistów dziesiątej edycji ABB IT Challenge. W konkursie, którego organizatorem jest firma ABB, mogą wziąć udział dwu- lub trzyosobowe zespoły złożone ze studentów informatyki, ekonomii, zarządzania lub kierunków pokrewnych. W tym roku aż dwie drużyny z Politechniki Łódzkiej uzyskały wyróżnienie: HomU (I miejsce) i Nonsmokers (V miejsce).

Rynek wirtualnej rzeczywistości (Virtual Reality, VR) wciąż kojarzony jest przede wszystkim z goglami VR. Choć wielu pokłada w nim nadzieję, tak naprawdę wykorzystanie pełnego potencjału VR nadal przed nami. Zdaniem Michała Kreczmara, dyrektora ds. transformacji cyfrowej w PwC, powodem jest brak odpowiednich treści, które nakłoniłyby konsumentów do kupowania tego typu urządzeń. Być może rozwiązania zaproponowane przez finalistów ABB IT Challenge zmienią postrzeganie branży, bo właśnie „Interact with the real world” stało się mottem tegorocznej edycji.

Kreatywność w cenie

„Widzisz rozwiązania, dzięki którym interakcja człowieka z technologią może przynieść wiele korzyści? Wierzysz, że połączenie świata realnego z wirtualnym może zmienić nasze życie na lepsze?” – to pytania, którymi organizatorzy zachęcali do udziału w konkursie. Celem były projekty, które łącząc człowieka z technologią, miały usprawnić jedną z dziedzin życia.

Inicjatywa kładzie nacisk na pracę zespołową i promuje kreatywność wśród studentów. Aby wziąć udział w konkursie, wystarczy zebrać drużynę i krótko opisać pomysł na projekt IT w formularzu zgłoszeniowym dostępnym na www.itchallenge.pl. Do wygrania jest 25 tys. zł dla całego zespołu, a gratis – szansa na zaistnienie w świecie IT.

– Zdecydowaliśmy się wziąć udział w konkursie, ponieważ chcieliśmy sprawdzić się na tle kolegów z innych uczelni oraz wcielić nasz pomysł w życie. Uważamy, że konkursy oraz dodatkowe projekty są doskonałą szansą na rozwijanie swoich umiejętności. Ponadto każde osiągnięcie pozwala wyróżnić się na rynku pracy – opowiada Piotr Krawiranda z HomU.

– Dla nas oprócz sprawdzenia się ważna była możliwość podjęcia wyzwania stworzenia aplikacji od podstaw w ciągu kilku tygodni. Konkurs ze względu na swój ogólnopolski zasięg oraz projektowy charakter (realizujemy plan w zespole) jest czymś, co może wydać się atrakcyjne dla naszych przyszłych pracodawców. Od kilku lat realizujemy projekty na zlecenie i konkurs świetnie do nich pasuje – dodaje Damian Guziak z Nonsmokers.

W tym roku zadanie było o tyle utrudnione, że nie wskazano odbiorców projektu. Zaproponowane narzędzia mogą być pomocne w dowolnej dziedzinie życia lub pracy. Dla osób, które zakwalifikują się do II etapu ABB IT Challenge, organizatorzy przygotowali specjalny webinar z ekspertami.

– Pomysł musi być możliwy do zrealizowania. ABB stwarza rozwiązania, które ułatwiają życie ludzi na całym świecie. Tego samego oczekujemy od uczestników naszego konkursu. Szukamy rozwiązań innowacyjnych i nieszablonowych, dzięki którym wybrana grupa odbiorców będzie mogła lepiej funkcjonować. Chcemy pokazać, że technologia może nam pomóc w różnych aspektach życia i nie należy się jej bać – informują członkowie zespołu ABB IT Challenge 2017.

HomU

Piotr Krawiranda, Jakub Forysiak, Krzysztof Fudała studiują na Wydziale Elektrotechniki, Elektroniki, Informatyki i Automatyki Politechniki Łódzkiej. Jednak zespół HomU łączą także przyjaźń i zamiłowanie do tworzenia wspólnie nowych rozwiązań, a przy okazji dobrej zabawy. – Obecnie budujemy Eagle 2 w Lodz Solar Team – mówi Jakub Forysiak.

HomU to innowacyjna aplikacja do planowania wystroju i umeblowania wnętrz oparta na urządzeniu Microsoft HoloLens. Użytkownik może umieszczać w swoim otoczeniu meble i przedmioty oraz tak je dostosowywać, aby sprawdzić, czy pasują do wnętrza mieszkania. – Obiekty są odpowiednio skalowane; w wierny sposób oddają rozmiar rzeczywistych mebli. Po wybraniu mebla klient może obracać go, przesuwać i dopasowywać do swoich potrzeb, czyli zmieniać materiał, z jakiego jest wykonany (np. rodzaj drewna na szafkę), kolor części oraz inne elementy (np. ustalać liczbę półek w szafce). Po wyborze odpowiednich mebli użytkownik dostanie e-maila z wybranymi przez siebie produktami – wyjaśnia Krzysztof Fudała.

Nonsmokers

Członkami zespołu Nonsmokers byli studenci Wydziału Fizyki Technicznej i Matematyki stosowanej. Damian Guziak studiuje informatykę, a Justyna Tyran i Justyna Kostrzewa – matematykę.

– Zaprezentowaliśmy aplikację wirtualnej rzeczywistości stworzoną z wykorzystaniem silnika Unity3D na telefony z Androidem. Jej głównym zadaniem jest uwolnienie użytkowników od komputera w celu zmniejszenia szkodliwego wpływu długotrwałego siedzenia przed nim na nasze zdrowie – informuje Justyna Tyran.

Dużo aplikacji wykorzystujących VR nie działa prawidłowo, gdy użytkownik znajduje się w pozycji leżącej. Natomiast aplikacja Nonsmokers umożliwia kontynuowanie pracy z niektórymi typami dokumentów w dowolnej pozycji. – Możliwość pozostania w ruchu uzyskaliśmy dzięki wykorzystaniu kamery urządzenia – użytkownik nie jest „zamknięty” w aplikacji, widzi otoczenie i pozostaje w interakcji z prawdziwym światem – dodaje Justyna Kostrzewa.

Przyszłość aplikacji

Zdaniem zespołu VR to obszar, w którym jeszcze dużo może się zdarzyć. Aplikacja znalazła już grono odbiorców. – Swoje zainteresowanie wyraziło kilka organizacji pozarządowych – nasze rozwiązanie może zostać wykorzystane w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych. Udało nam się również przeprowadzić testy wśród docelowych odbiorców. W dalszym ciągu będziemy rozwijać tę aplikację – mówi Damian Guziak.

Nowa funkcjonalność będzie polegała na obsłudze wideokonferencji do tłumaczenia obsługi danego urządzenia.

Także HomU planuje w dalszym ciągu rozwijać projekt i startować w kolejnych konkursach.

– W planach mamy bezpośredni kontakt z firmami, aby zweryfikować nasze pomysły i jeszcze lepiej dopracować aplikację. Dopiero po stworzeniu w pełni funkcjonalnego produktu zajmiemy się sprzedażą – dodaje Piotr Krawiranda.  ●

 

Finaliści konkursu

·         ABB IT Challenge 2017:

·         HomU, Politechnika Łódzka – I miejsce

·         Besos, Politechnika Białostocka – II miejsce

·         AGH Robotics, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie – III miejsce

·         Confee, Politechnika Białostocka – IV miejsce

·         Nonsmokers, Politechnika Łódzka – V miejsce

 

Anna Krawczyk

« powrót