« powrót

Aktualności

  Drogą, samolotem i koleją
Drogą, samolotem i koleją
2017-03-17

Firmy nastawione na międzynarodową wymianę gospodarczą mogą skorzystać z usług cargo na lotnisku im. Reymonta.

Natomiast planujący współpracę z Państwem Środka mają do dyspozycji bezpośrednie połączenie kolejowe z chińskim miastem Chengdu.

Sześć lata temu łódzkie lotnisko im. Reymonta zaczęło na szerszą skalę świadczyć usługi cargo, dwa lata później z terminala kontenerowego Łódź Olechów ruszyło bezpośrednie połączenie kolejowe z Chinami. Początki nie były imponujące. Obecnie jest się już czym pochwalić.

Samolot, czyli TIR

Regularne odprawy cargo na łódzkim lotnisku rozpoczęły się pod koniec 2011 roku. W grudniu tego roku odprawiono tutaj ponad 130 tys. ton towarów. Dziś miesięcznie ta liczba sięga 600 tys. ton. Jednak towary nie lecą stąd w świat samolotami. Najczęściej odjeżdżają tirami do międzykontynentalnych hubów do Niemiec.

Zdecydowana część ruchu na łódzkim cargo odbywa się w ramach drogowego systemu RFS, czyli Road Feeder Service. To regularne połączenia wykonywane przez samochody ciężarowe krążące wahadłowo pomiędzy lotniskami a międzykontynentalnymi hubami. Gros całego ruchu lotniczego cargo do i z Polski odbywa się właśnie poprzez RFS. System ten został przyjęty jako podstawowy środek dowozu towarów do transkontynentalnych samolotów cargo przez w zasadzie wszystkie europejskie linie lotnicze. Towary przywożone przez ciężarówki do portów cargo są odprawiane i pakowane na palety lotnicze. Tak przygotowane przesyłki są gotowe do załadunku do samolotów. Z Łodzi realizowane są też stałe loty Lufthansy Cargo, SAS Cargo, Swiss WorldCargo oraz LOT-u. Lotnisko oferuje także czarterowe loty cargo.

Wielkość obrotu generowanego przez łódzkie cargo na lotnisku im. Reymonta plasuje je na drugim miejscu w Polsce pod względem liczby odprawionych towarów.

Rok certyfikatów i rozwoju

W 2016 roku LCJ (takie oznaczenie łódzki port lotniczy nosi według międzynarodowej federacji IATA) cargo przeszło dwa ważne audyty dotyczące obsługi przesyłek zawierających materiały niebezpieczne. – Jeden z nich prowadzony był przez renomowaną linię lotniczą Swiss Air Lines, drugi przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Obydwa zakończyły się wzorowym wynikiem, co w pierwszym przypadku zaowocowało dopuszczeniem LCJ do obsługi materiałów niebezpiecznych przeznaczonych jako przesyłki linii certyfikującej, w drugim natomiast skutkowało przedłużeniem certyfikatu przez ULC na kolejne trzy lata – prezentuje osiągnięcia portu Magdalena Mossakowska-Borys, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży Portu Lotniczego Łódź. Ponadto udało się zakończyć sukcesem negocjacje z LOT-em Cargo. Podpisana została umowa według SGHA IATA, co daje klientom LCJ Cargo dostęp do coraz bogatszej siatki połączeń PLL LOT.

Łódzki port lotniczy po okresie testowej współpracy podpisał umowę o współpracy z lokalną neutralną agencją celną AGO. – Zapewni to naszym klientom dostęp nie tylko do Urzędu Celnego, lecz także do usług agentów celnych (możliwość odprawy) w ciągu całej doby przez siedem dni w tygodniu – wyjaśnia Magdalena Mossakowska-Borys.

Inwestycje w przyszłość

W terminalu prowadzone są prace nad programem komputerowym, który usprawni wewnętrzne procesy, podniesie jakość usług, a także umożliwi zaoferowanie nowych.

W ramach polityki cargo „no limits” w terminalu został zakupiony wózek widłowy o nominalnym udźwigu 12 ton. Jest to prawdopodobnie jeden z trzech tak dużych wózków operujących na lotniskach w tej części Europy. Rozwijając terminal cargo, port lotniczy LCJ rozpoczął pierwszy etap rozbudowy infrastruktury. Polega on na rozszerzeniu istniejącego placu manewrowego, ustawieniu dodatkowych ramp rozładunkowych i budowie magazynu w tymczasowej lekkiej hali o powierzchni 450 mkw. Dodatkowo przygotowywany jest magazyn o temperaturze kontrolowanej 15–25o C. Rozważane jest także oddanie powierzchni magazynowej przystosowanej do przechowywania towarów w temperaturach od 2°C, a nawet chłodni. Dzięki tym zabiegom wzrośnie atrakcyjność cargo na lotnisku, a wolumeny odprawianych towarów będą coraz większe.

Chińska droga

W 2013 roku z należącego do spółki Spedcont terminala kolejowego Łódź Olechów wyruszył pierwszy pociąg na trasie Łódź–Chengdu. – Połączenie w początkowym okresie było całkowicie dotowane przez stronę chińską. Jeździło bardzo mało kontenerów załadowanych towarem – wspomina Michał Gawin, dyrektor ds. operacyjnych Spedcont, i dodaje, że przez blisko dwa lata kursował tylko jeden pociąg, który importował towary do Łodzi. De facto jeździł tylko w jedną stronę, bo eksport nie istniał. Dopiero gdy operatorem połączenia została firma RTSB, ruch zarówno importowy, jak i eksportowy się ożywił. – Obecnie połączenia Chengdu–Łódź funkcjonują w układzie codziennym. Taka regularność i stabilność połączeń przełożyły się na wzrost ich znaczenia dla regionu, gdyż obecnie można wysłać praktycznie z dnia na dzień kontener, który dojedzie do Łodzi w ciągu 10 dni – mówi Joanna Kujko, dyrektor oddziału RTSB obsługującego połączenie, i dodaje, że każdorazowo w obie strony kursują ponad 700-metrowe składy, które zabierają około 50 kontenerów. – Istotne jest też to, że taka liczba pociągów pozwala na obsługiwanie biznesów o dużych wolumenach. Obecnie kilka czołowych firm produkujących sprzęt IT, elektronikę czy AGD zdecydowało się na korzystanie z transportu kolejowego z uwagi na optymalizację czasu przejazdu części do produkcji. Przewożone są też podzespoły do produkcji oraz produkty chemiczne i budowlane – wyjaśnia Michał Gawin.

Rosnące zainteresowanie

W latach 2013–14 pociągi były w bardzo małym stopniu wypełnione towarem. – Od 2015 roku ten poziom rośnie, a w tym roku pociągi praktycznie nie jeżdżą z pustymi kontenerami. W imporcie około 90 proc. to kontenery ładowne. W eksporcie dopiero buduje się ten potencjał, ale widać, że on również istotnie rośnie – wyjaśnia Michał Gawin.

O wzroście znaczenia połączenia Łódź–Chengdu najlepiej świadczą liczby. Obecnie tygodniowo obsługiwanych jest osiem pociągów: pięć z importem, trzy z eksportem. Taki stan cieszy firmę Spedcont, jednego z wiodących operatorów terminalowych w Polsce, który posiada też agencję celną. – Korzysta z niej wielu klientów, odprawiając kontenery na miejscu bądź zlecając przygotowanie dokumentów tranzytowych, co stanowi istotne ułatwienie w całym procesie logistycznym, bo nie trzeba dodatkowo jeździć z kontenerami do agencji zewnętrznych – przekonuje Michał Gawin. Jego firma już rozbudowuje łódzki obiekt, tak aby stał się największym terminalem lądowym w Polsce. Obecnie jest w wiodącej trójce.  

Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego:

Wojeództwo łódzkie stało się w ostatnich latach poważnym graczem na rynku międzynarodowym. Firmy coraz chętniej poszukują współpracy z zagranicznymi kontrahentami, ale zawierają także porozumienia w celu wspólnego robienia interesów. Połączenie cargo z chińskim miastem Chengdu jest tutaj sztandarowym przykładem. Pierwsze regularne połączenie kolejowe pozwoliło nam się stać liderem wśród regionów w relacjach z tak potężnym partnerem. Łódzkie mocno zaangażowało się w promocję tego projektu i dalszy jego rozwój.

Ta współpraca ma dla naszych firm duże znaczenie – podobnie jak w pozostałych regionach kraju. Każdy przedsiębiorca wchodzący w relacje z zagranicznym partnerem rozwija swój biznes, daje sobie szansę na zwiększenie obrotów, podpatruje dobre praktyki. To dlatego Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego pomaga w nawiązywaniu tych kontaktów. Centrum Obsługi Inwestorów i Eksporterów działające w ramach urzędu oferuje m.in. identyfikację rynku dla danego typu usługi, informacje na temat zagranicznych podmiotów gospodarczych, pozyskiwanie i udostępnianie zagranicznych raportów, analiz, badań rynkowych, opracowań sektorowo-problemowych i informacji na temat: administracyjno-prawnych, finansowych, w tym bezpieczeństwa obrotu gospodarczego, aspektów prowadzenia działalności gospodarczej na rynkach zagranicznych.

Z wykorzystaniem środków unijnych realizujemy projekt ułatwiający przedsiębiorcom nawiązanie relacji z partnerami zagranicznymi oraz zachęcamy do eksportu. W ramach projektu dofinansowanego w ramach działania Promocja gospodarcza regionu oferujemy m.in. szkolenia dla przedsiębiorców przygotowujące ich do eksportu, misje gospodarcze oraz udział w targach.

 

Jarosław Zaradkiewicz

« powrót